Deep Learning for Tissue Sensing during Needle Insertions

Betreuer/in:            Martin Gromniak
Dekanat/Institut:   Institute of Medical Technology and Intelligent Systems

E-Mail:   martin.gromniak@tuhh.de

Background: Needle placement is a challenging problem for applications such as biopsy or brachytherapy. Tip force sensing can provide valuable feedback for needle navigation inside the tissue. For this purpose, fiber-optical sensors can be directly integrated into the needle tip. We employ optical coherence tomography (OCT) to both image the tissue in front of the needle and estimate forces on the needle tip. As the intepretation of the OCT data is challenging we use neural networks to process it in real-time.

Tasks:

1. Literature Research on spatio-temporal deep learning models
  2. Familiarize with the data for tip force estimation and tissue imaging
  3. Implement a training pipeline
  4. Evaluate different training approaches and network architectures with respect to accuracy, robustness and inference speed.

This topic can be scaled to a MSc, BSc or project thesis.

Requirements: Good programming skills, prior practical knowledge in machine learning, ability to work independently

2 Gedanken zu „Deep Learning for Tissue Sensing during Needle Insertions

• 26/02/2021 um 13:01

Sehr geehrter Herr Gromniak,
    ich interessiere mich für das Thema, woran Sie arbeiten.

Ich studiere derzeit Mediziningenieurwesen im fünften Master-Semester und habe bereits meinen Bachelorstudiengang in diesem Fach im Iran erworben.
    In meinem Bachelor-Studium habe ich mir gute Vorlesungen im Bereich Programmierung angehört.
    Ich kann mit Matlab , Code visionAVR , Proteus, Comsol Multiphysis Modellierungssoftware arbeiten und würde gerne noch meine Programming Skills verbessern.

Ich bringe viel Motivation und Sorgfalt bei der Erledigung meiner Tätigkeiten mit und bin mir sicher, dass ich die mir übertragenen Aufgaben zu Ihrer vollsten Zufriedenheit erledigen werde.

Sharareh Mojahed

Antwort
  • 26/02/2021 um 13:01

Sehr geehrter Herr Gromniak,
    ich interessiere mich für das Thema, woran Sie arbeiten.

Ich würde mich über Ihre positive Rückmeldung sehr freuen.
    Für eventuelle Rückfragen stehe ich gerne zur Verfügung.

Sharareh Mojahed

Antwort